معیارهای طراحی علامت تجاری
همانطور که می دانید، مهم ترین هدف طراحی و ثبتِ علامت تجاری، ایجاد تمایزِ کالا و خدمات است. درحالت کلی، علامت می تواند در قالب های زیرطراحی شود:
- طراحی کلمه ایی ساختگی یا تخیلی Coined or Fanciful Words:
- علائم اختیاری و خود ساز Arbitrary Marks :
- علائم دلالت کننده Suggestive Marks :
در طراحی علائم به شیوه های ذکر شده، باید توجه کرد که علامت مذکور با علائم مشهور، مشابهت نداشته باشد و به طور خلاصه می توان گفت، توجه به موارد زیر ضروری است :
- در انتخاب علامت تمامی الزامات قانونی تصریح شده در ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1382 اعم از مصادیق رد مطلق و نسبی را رعایت شود.
- عدم مشابهت با علائم تجاری مشهور .
- عدم انتخاب اسامی بیگانه که در زبان های خارجی، معنایی بد و مستهجن داشته باشد.